hilang asma kronik

Gejala asma biasanya datang dan hilang mengikut tahap asma yang dihadapi dan bergantung kepada pendedahan kepada faktor pencetus. Sebaiknya semua pesakit asma mesti mempunyai pelan tindakan asma yang disarankan oleh doktor.
Semua pesakit asma seharusnya berupaya mengurus serangan asma ringan yang dihadapi mengikut pelan tindakan asma yang sedia ada. Mereka mestilah faham dan mematuhi pelan tindakan asma mereka.
Serangan asma akan menjadi lebih kerap jika asma tidak dirawat dengan betul. Tahap serangan asma bermula dari ringan hingga ke tahap yang boleh mengancam nyawa. Perubahan keterukan serangan asma boleh berlaku dalam masa beberapa jam atau hari dan ia juga boleh berlaku secara tiba-tiba.
Kematian boleh berlaku dalam serangan asma yang teruk, jika rawatan yang sepatutnya tidak diberikan.
Apakah itu Serangan Asma?
Serangan asma adalah satu keadaan yang berlaku dengan pantas yang menyebabkan sesak nafas, batuk, nafas berbunyi, dada merasa ketat atau gabungan semua gejala di atas. Gejala masalah sesak nafas menjadi bertambah teruk semasa serangan asma.
Apakah tanda dan gejala serangan asma?
Gejala asma boleh menjadi bertambah teruk dengan cepat. Gejala ini adalah berbeza antara satu sama lain. Semasa serangan asma, tanda dan gejala adalah termasuk:
  • Batuk dengan atau tanpa selesema.
  • Berkahak.
  • Bernafas dengan cepat.
  • Rasa ketat di dada.
  • Nafas berbunyi.
Tanda amaran:
  • Batuk tanpa henti.
  • Nafas berbunyi yang teruk.
  • Sesak nafas yang teruk.
  • Sukar bercakap dalam ayat yang panjang.
  • Tidur yang tidak nyenyak.
  • Sakit dada.
  • Kulit menjadi pucat.
  • Tahap kesedaran menurun.
  • Bibir dan kuku menjadi kebiru-biruan.
Bacaan peak flow adalah berguna bagi mengetahui tahap asma yang menyerang untuk kanak-kanak yang boleh melakukannya.
Apa yang patut anda lakukan semasa serangan asma?
  • Ikut panduan pelan tindakan asma yang diberi.
  • Dudukkan anak secara menegak dan tenangkannya.
  • Minta bantuan segera daripada orang sekeliling anda (4-6 puffs).
  • Untuk serangan yang tidak teruk, beri anak ubat pelega 4 hingga 6 jam sekali atau bergantung kepada gejalanya.
  • Sekiranya anak anda perlu ubat pelega lebih kerap dan kurang dari 4 jam, bawa anak anda berjumpa doktor dengan segera.
  • Teruskan pemberian ubat pencegah seperti yang telah disarankan.
Bagaimana mencegah serangan asma?
  • Ambil ubat sebagaimana arahan doktor.
  • Pesakit mesti sentiasa membawa ubat pelega pada setiap masa.
  • Elakkan terdedah kepada faktor pencetus.
  • Ambil ubat sebelum bersenam bagi mengelakkan serangan akibat bersenam.
  • Buat bacaan peak flow seperti arahan doktor bagi kanak-kanak yang boleh melakukannya.
  • Ambil ubat pelega apabila mengalami asma yang ringan.
Apakah komplikasi asma?
  • Kematian.
  • Kerosakan saraf otak akibat kekurangan oksigen yang berpanjangan.

Produk alternatif untuk merawat enzema ialah

Bioever dan kopi mineral 




Assalamualaikum semua...Alhamdulillah slps beristiqomah menggunakan BE n minum kopi meneral...penyakit asma n resdung saya dah ilang...skrg x perlu lg nk sedut pakai inhaler....dah x de batuk...rasanya saya diperkenalkan produk ni olh kak Ana Salwa(tq akak) awal bln 7... Bonus yg saya dpt muka dah x kusam mkn gebu,abg mkn syg hihi..body dah x menggelebeh...dulu saya byk berhabis duit puluh2 ribu kat London weight..turun tu byk gak tp bila dah berenti treatment, bdn naik balik...huhu bdn cam saya ni nk kena p treatment baru nk turun...bila dah cuba krim BE n kopi ni saya makin yakin nk cuba...coz ari tu saya try lactolite dlm 2 sachet n p wat treatment kat London ari sabtu n lg sekali ari isnin..selang sehari brt bdn saya turun 2kg..biasanye akan naik sikit balik @ menten gitu je...

ANAK DEMAM, ASMA INSYAALLAH BOLEH HILANG DENGAN BE DENGAN IZIN ALLAH SWT...



Assalamualaikum...

Saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya menggunakan Bio Ever lagi senang nak panggil BE...Saya telah diperkenalkan produk ini oleh bos saya Puan Norhalina dua bulan lepas sebelum saya berangkat ke Mesir selama dua bulan..Di sana anak saya alami asma yang agak teruk dan memerlukan 4 jam sekali untuk gas ( guna puff...), saya mula gunakan be..alhamdulillah selama seminggu saya amalkan, asma anak saya berkurangan dan beransur hilang...syukur sangat...di sana saya alami perubahan kulit, tumbuhnya jerawat yang besar dan sakit, jadi saya sapu be setiap hari sehingga hilang jerawat tersebut.. selain itu, satu ari anak saya demam, jadi saya sapu BE, alhamdulillah dalam 15 minit die berpeluh dan teus baik demam .

Sekembalinya saya ke malaysia saya diperkenalkan oleh bos saya program VSR3 pula..saya dimaklumkan produk ni boleh menurunkan berat badan saya yang macam dipam-pam ni...berat sangat ni, jadi saya pun tekad dan mencuba...saya start pakai 6 julai yang lepas dan sekarang setelah 11 hari saya menggunakannnya terdapat banyak perubahan di wajah, perut, dan belakang badan ...badan bertambah ringan dan paling seronok sekali saya boleh naik tangga ( pagi2 saya naik komuter dan bus ke tempat kerja) dengan lajunya...seronokkk sangat...dulu saya sakit lutut, termengah2, naik tangga punyalah lambat dan nak pengsan rasanya, sekarang tak lagi saya boleh berlari dengan lajunya...hahaha...nanti sedikit masa lagi saya akan kongsikan gambar saya, berat badan saya turun 2 kg daripada berat asal...alhamdulillah..saya target nak dapatkan berat badan ideal dalam 60-64kg..Insyaallah doakan saya ye.
Salam..& morning semua..sy nk share skit ttg testimoni dr kelurga sy sendiri setelah m'gunakan krim BE...ayah sy mengidap penyakit asma yg agak teruk..apabila mula batuk, ianya akan berlarutan hingga menyebabkan penyakit asma die dtg.tp alhamdulilah setelah mggunakn krim BE, die sendiri mengaku tidak batuk yg kerap n dada die terasa sgt2 ringan..alhamdulilah..testimoni yg kedua..adik sy sendiri..setiap kali dtg bulan die akan dpt sengugut yg amat teruk..muntah,sakit kepala, semua dtg serentk bile die dtg bln.jd seblm dtg bln die akan siap sediakan semua ubat2 yg diperlukan.tp setelah mggunakan krim BE, alhamdulilah...die sendiri terkejut bile tiba2 sengugut die tkde langsung..takde rase sakit walau sedikit...sedangkn die sudah menyediakan semua ubt2 seperti biasa..die btl2 bersyukur..n tk perlu rase takut setiap kali dtg bln..tq Allah, tq BE...alhamdulilah..
Harap dengan perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada yang memerlukan..
InsyaAllah..
Ingin saya ingatkan..saya bukan ingin mengambil kesempatan atas apa yang u all alami tapi ini adalah perkongsian ikhlas dari saya..
Sharing is caring...

Semoga hidup u all akan lebih bermakna..InsyaAllah..



APA KATA PEMINUM MINERAL COFFEE?


Arifin Shah: AMARAN!! Jgn minum mlm sblm tidur kecuali mmg tak nak tidur. Mula2 nak try, sy minum kul 11 mlm. Nahhhh!!! Kul 3 pagi masih terkebil2 atas katil. Nyesal tak sudah. Lps tuh minum waktu pagi dan petang jek. Kopi mineral power!!

Aisyah Yussni: mineral cofee sangat special dgn very HIGH DETOX.....

Maya Persada: Memang betul tuuu..sy yg ngandung ni..tenaga yg di rasa mcm luar biasa..smpi ada yg tegur..ko ni tak penat ke..baru minum 3 hari..selamat tuk ibu mengandung yeee...haaa lg satu..toksin memang kuar n masalah susah membuang memang x de...bestlah..jom tukar kopi niii

Haryaty Akhir: Saya plak sejak amal minum kopi mineral, penyakit alergik, hilang... alhamdulillah...

Arifin Shah: Sy pelik knapa tali pinggang sy semakin hari semakin mengecil ditarik. Seluar plak semakin longgar. Baru tahu ini penengan kopi mineral. Alhamdulillah, terpaksa hensem balik...huhu.

Nor Azizah Awang: Mmg banyak sangat keistimewaan dia...salah satu tugas dia utk slimming sb ianya mengenyangkan, dalam masa yg sama utk cuci usus, bagi yang menghadapi kencing manis dan darah tinggi jgk sgt2 bagus.

Nor Hafiza Mohd Khalid: lepas minum mineral coffee ni, peminum tegar Ne**a*e mcm saya pun boleh berubah hati, tau...mana taknya....sedap dan menyihatkan....i'm loving it!

Syakila Sobhi: coffee mineral memang boleh bakar kalori...lepas minum rasa berpeluh dan segar....

Shuhada Suhaimi : Alhamdulillah :D bestnya dapat turun berat badan + tak penat nak stay up sebab nak siapkan assignment :)

mineral coffe memang best! hari selasa malam rabu shu kena siapkan 3 assignment kena submit hari rabu. malam tu shu tk tido langsung. shu minum dua kali. mula-2 pukul 8 malam. pastu pukul 3 pagi. tahan sampai pagi. shu minum pagi rabu tu sebelum pegi kelas. tgahari tu shu boleh rasa kenyang. so tk pegi foodcourt. member-2 pun perli kata diet. padahal shu kenyang. haha. petang tu habis class lepas dah submit assignment baru shu beli nasi. memang best mineral cafe! memang best!

Lizayanti Hussin : Ibu mertuaku memang seorang peminum tegar MINERAL COFFEE ...Dia juga ada asthma (guna inhaler) juga ada sakit kencing manis & darah tinggi...dijadikan cerita, dr hari sabtu hingga isnin pergi ke KL ngan adik ipar..masa hari isnin sebelum balik ke Johor..menyempat ke Zoo Negara..cucu nak tengok gajah katanya...kalau ke Zoo negara kan kena berjalan kaki...jauh jugek kan masuk kedalam tu...apa yang bestnya memang tak rasa nak kena asthma langsung...tak mengah2 pun seperti sebelum nie,kalu jalan jauh sikit...confirm kena asthma lepas tu sedut ihaler ,and satu lagi kaki tu ok jer,bisa2 kat kaki pun takde padehal sebelum nie pernah jugek mengadu kat tempurung lutut tu terasa sangat bisanya bile berjalan jauh sikit..tak penat langsung..Alhamdulillah syukur...


contact call/sms/viber/we chat/whatsApp

fendy 0199440888 / ina 0129643240

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AMALAN ZIKIR

BAHAYA UBAT TAHAN SAKIT

Teknologi NANO dalam Sistem Penapisan Air