Hilangkan Lemak dan kolestrol dalam badan

Apa itu kolesterol?
Kolesterol adalah sejenis lemak (disebut sebagai lipid) yang diperlukan oleh tubuh untuk bekerja dengan baik. Badan anda boleh menghasilkan kolesterol dan juga mendapatkannya daripada sumber makanan. Terdapat jenis kolesterol 'baik' dan 'buruk'.
Apakah kolesterol 'buruk'?
Orang ramai sering berasa takut apabila di sogokkan dengan keburukkan kolesterol kerana mendapat maklumat yang salah. Namun kebenarannya adalah kolesterol merupakan sebahagian daripada kimia penting untuk tubuh. Kolesterol terdapat dalam setiap sel manusia dan haiwan. Selain kolesterol yang diperolehi daripada pengambilan makanan berasaskan haiwan, tubuh kita juga mempunyai kemampuan untuk menghasilkan semua kolesterol yang diperlukan untuk pelbagai fungsi badan.
Pengekalkan tahap kolesterol dalam peringkat yang disarankan (normal) adalah penting untuk memperolehi kebaikan maksima. Kolesterol digunakan untuk membuat cecair hempedu yang dihasilkan oleh hati. Ini adalah amat penting untuk melindungi saraf, membina sel-sel badan yang baru, dan menghasilkan hormon tertentu yang diperlukan untuk perkembangan normal dan fungsi tubuh manusia.
Kolesterol secara semulajadi seperti lilin yang dibuat oleh hati. Ia merupakan kombinasi daripada lemak dan steroid. Kolesterol kurang/tidak larut dalam air dan lipoprotein tertentu diperlukan untuk mengangkut kolesterol dalam pembuluh darah.
Jenis lipoprotein :
  • Low density lipoprotein (LDL)
  • Trigliseride merupakan komponen utama
  • Very low density lipoprotein (VLDL)
  • High density lipoprotein (HDL)
Low density lipoproteins(Kolesterol Buruk)
Low Density Lipoproteins juga dikenali sebagai (LDL) atau kolesterol buruk kerana mereka mempunyai kecenderongan untuk melekat di dinding arteri.Ini menyebabkan pembentukan bahan tebal dan keras dipanggil plak kolesterol. Menurunkan paras kolesterol LDL akan mengurangkan risiko daripada penyakit jantung.
Adakah menurunkan kolesterol LDL mencegah penyakit jantung koronari?
Menurunkan Kolesterol LDL akan dapat mengurangkan risiko penyakit jantung. Dalam keadaan tertentu, pengambilan ubat-ubatan akan disarankan untuk pencegahan sekunder pada pesakit yang pernah diserang penyakit jantung. Ia juga untuk pencegahan primer, iaitu pada mereka yang mempunyai faktor risiko penyakit jantung koronari.
Selain ubat-ubatan, melakukan perubahan gaya hidup tertentu seperti bersenam secara teratur, mengikut diet yang rendah lemak tepu dan kolesterol, menurunkan berat badan berlebihan dapat membantu menurunkan paras kolesterol.
High density lipoproteins(Kolesterol Baik)
High density lipoproteins juga dikenali sebagai (HDL) atau kolesterol baik kerana ia menjalankan fungsi mengeluarkan kolesterol dari pembuluh darah dan membawanya kembali ke hati. HDL juga membantu dalam mencegah pembentukan plak kolesterol dalam pembuluh darah. Bersukan atau bersenam secara teratur dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat boleh membantu dalam meningkatkan tahap HDL.[/01]
Trigliseride
Trigliseride adalah bentuk lemak yang dibuat dalam tubuh. Paras trigliseride yang tinggi boleh disebabkan oleh masalah obesiti, merokok, kurang aktiviti fizikal dan pengambilan alkohol. Mereka yang mempunyai tahap trigliseride tinggi biasanya mempunyai tahap Jumlah Kolesterol (Total Cholesterol) yang tinggi termasuk tahap LDL yang tinggi dan tahap HDL rendah. Kebanyakan individu yang mengidap penyakit diabetes atau jantung biasanya mempunyai tahap trigliseride yang tinggi.
Siapa yang memerlukan ujian saringan kolesterol?
Setiap individu boleh mengalami masalah tahap kolesterol tinggi tanpa mengira usia atau jantina. Tiada tanda-tanda dan gejala yang akan membantu seseorang individu untuk mengetahui beliau mempunyai tahap kolesterol tinggi atau sebaliknya. Hanya pemeriksaan darah rutin akan membantu anda mengesan tahap kolesterol dalam darah anda. Paras tinggi kolesterol hanya diberikan perhatian jika ada beberapa masalah utama lain yang perlu dinilai.
Disarankan bagi mereka yang berumur atas 35 tahun harus menjalani ujian saringan sekurang-kurangnya satu pemeriksaan perubatan pada setiap tahun. Jika anda mempunyai kolesterol tinggi, harus diulang setiap 2 ke 6 bulan. Di sarankan ujian kolesterol di ulang selepas kaunseling dan perlaksanaan intervensi di lakukan.
Apa tahap disarankan?
Total Cholesterol - di bawah 200 mg (5.1 mmol / L)
Kolesterol LDL - di bawah 70 mg (1.8 mmol / L) untuk pesakit yang mempunyai penyakit jantung. Tahap bawah 100 mg (2.6 mmol/L) jika mempunyai faktor risiko penyakit kardiovaskular dan bawah 130 mg (3.4 mmol / L) untuk orang normal dan tidak ada faktor risiko.
Wanita umumnya memiliki paras HDL lebih tinggi berbanding lelaki dan mereka dilindungi oleh hormon sampai menopause. Paras HDL dan risiko penyakit jantung mereka menjadi sama dengan lelaki setelah menopause.
Apakah gejala kolesterol tinggi?
Kebanyakan orang dengan kolesterol tinggi tidak mempunyai tanda-tanda atau gejala. Anda dan doktor anda tidak akan dapat mengesannya, walau bagaimana pun antara gejala yang mungkin berlaku adalah seperti berikut:
  • Angina iaitu sakit dada atau ketidakselesaan akibat aterosklerosis pembuluh darah koronari Intermittent claudication iaitu rasa sakit pada bahagian betis apabila berjalan pada jarak tertentu.
  • Hal ini berlaku kerana aterosklerosis pembuluh darah di kaki yang menyebabkan penyumbatan di salur darah dan seterusnya menghalang pengedaran darah yang lancar.
  • Stroke atau mini stroke berlaku apabila darah beku atau pendarahan (salur darah pecah) di bahagian tertentu otak. Ini menyebabkan bahagian otak yang terlibat akan hilang fungsi dan kelumpuhan anggota berlaku.
  • Plak pecah boleh menyebabkan berlakunya trombosis koronari dan penyumbatan aliran darah ke jantung iaitu serangan jantung
  • Xanthoma iaitu ketulan kuning pada kulit terutama di sekitar mata. Ketulan kuning ini disebabkan oleh penggumpulan lemak dan biasanya menyebabkan kolesterol tinggi dalam darah. Xanthoma selalunya terjadi terutama di kalangan mereka dengan hiperkolesterolemia familial.

Herba alfalfa dipercayai mempunyai keistimewaan yang boleh mengurangkan tahap kolestrol kerana memiliki khasiat pelbagai vitamin dan mineral penting. Herba alfalfa juga sangat berkesan dalam menyahtoksid dan membersihkan darah dan seterusnya memulih serta memperbaharui sel-sel badan. Hasilnya, pengambilan alfalfa secara tetap boleh merendahkan tekanan darah tinggi danmenyeimbangkan hormon. Sekiranya diamalkan secara berterusan, alfalfa dapat bertindak sebagai alternatif kepada ubat sakit kepala ataupun migrain kerana kandungannya yang tinggi kalsium dan magnesium. 

Khasiat Alfalfa

Alfalfa secara semula jadi kaya dengan mineral seperti :
 kalsium, 
kagnesium 
Zat besi 
serta lain-lain mineral penting dan vitamin termasuklah vitamin A, D, E, K.

Di samping itu Alfalfa juga mengandungi semua kumpulan vitamin B, biotin, asid folik, potasium dan lain-lain. 
Selain itu, alfalfa kering sangat kaya dengan protein. 

HMMMMM...Macam best je ni untuk diamalkan oleh mereka yang merancang untuk zuriat. Sebab setau sal, folic asid memang bahan utama yang kita perlu ada untuk merancang kesuburan supaya janin dapat membesar dengan sihat dan kuat.

Pentingnya Asid Folik untuk Kesuburan & Kehamilan




Mengapa FOLIC ASID PENTING?

Mengurangkan kecacatan saraf tunjang 
(neural tube defect) seperti gangguan pada pembentukan saraf tunjang (spinal bifida)

Mengurangkan keguguran, lahir mati dan kelahiran pra matang dan kekurangan darah(anemia). 

Menambahkan kepekatan haemoglobin dalam darah.


Mengurangkan kecacatan yang lain pada bayi:
  •  Sumbing lelangit (cleft palate) 
  •  Kecacatan pada jantung (congenital heart disease)
  • Pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama (limb reduction)
  • Kecacatan pada sistem pembuangan air kencing (urinary system)

SIAPA yang memerlukan ASID FOLIK?
  • Semua wanita yang berumur 14-44 tahun terutama wanita yang merancang untuk mengandung.
  • Ibu yang pernah melahirkan anak dengan kecacatan saraf tunjang
  • Merawat kesuburan pada lelaki

Kenapa kite perlu mengambil Alfafa dalam kehidupan seharian kita pada hari ni:

Menyahtoksid


Bahan beracun dan toksid berlegar di sekeliling kita. Badan kita juga mengeluarkan sisa metabolisme yang perlu dineutralkan dan dinyahtoksid setiap hari. Alfalfa membantu mengeluarkan sisa bahan beracun dan tercemar daripada badan. 

Menggalakkan sistem penghadaman yang baik



Alfalfa mengandungi sejenis enzim pencernaan yang dipanggil betaine yang membantu menggalakkan proses pencernaan yang baik.

Mengalkalikan badan



Tubuh badan berasid adalah umpama magnet yang menarik penyakit. Alfalfa membantu  meneutralkan keasidan badan di samping sifat alkali semulajadinya untuk mencegah atau membantu mengurangkan masalah kesihatan.

Menghilangkan bau nafas



Alfalfa mengandungi khasiat yang boleh mencegah masalah nafas dan badan berbau yang diakibatkan oleh masalah penghadaman. Seterusnya, ia membantu meningkatkan fungsi imuniti badan. 

Mengurangkan haba badan yang berlebihan
Sesetengah makanan menyebabkan badan berasa panas. Salah satu kegunaan Alfalfa yang paling popular adalah untuk mengurangkan masalah panas badan.

Menambahkan darah dan menyampaikan lebih banyak oksigen penting



Klorofil iaitu pigmen hijau yang terdapat dalam alfalfa adalah hampir sama dengan hemoglobin, pigmen merah dalam sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh badan. Khasiat klorofil dalam alfalfa boleh meningkatkan bilangan sel-sel darah merah di dalam badan dan seterusnya  meningkatkan keupayaan membawa oksigen yang diperlukan oleh sistem badan.



Alfafa juga penawar penyakit berikut:


1.    Merawat gangguan pencernaan

2.    Mengawal kolestrol dalam darah

3.    Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh

4.    Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok


5.    Bagus untuk pesakit diabetes

       kerana mengurangkan paras gula dalam darah

6.    Mencegah edema - Pengumpulan air dalam badan

7.    Mengurangkan simptom menopous

8.    Merawat asthma dan lain-lain masalah pernafasan

9.    Merawat masalah sembelit

10.  Menyahkan toksik dalam tubuh

11.  Mengurangkan kesakitan otot dan sendi

12.  Meningkatkan sistem pertahanan tubuh

13.  Membantu masalah penghadaman

14.  Membantu memperbanyakkan susu ibu

15.  Mengurangkan masalah pundi kencing

16.  Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati

17.  Meningkatkan kesihatan prostat

18.  Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita

19.  Menghangatkan hubungan suami isteri

20.  Membantu tingkatkan kesihatan lelaki


Apa beza alfalfa di pasaran dengan Bio Velocity Alfalfa Concentrated?

Bio Velocity Alfalfa adalah unik dan satu-satunya produk alfalfa yang mempunyai "Tenaga Bio Velocity"

"Tenaga Bio Velocity" adalah tenaga tulen matahari.

Pengambilan Bio Velocity Alfalfa bukan saja untuk supplement tambahan harian. Tapi juga membantu meningkatkan tahap tenaga, memperbaiki aura tubuh badan, anti-radiasi dan anti-stress. Molekul Bio Velocity Alfalfa juga lebih kecil berbanding alfalfa jenama yang lain. Molekul yang kecil menjadikan peratus serapan mineral oleh badan lebih tinggi. Bau Bio Velocity Alfalfa juga lebih enak berbanding yang lain.


Cara Guna Bio Velocity Alfalfa Concentrated

1. Sebagai minuman
    - bancuh 1 sudu besar dengan air kosong.
    - Bio Velocity Alfalfa dicampur dengan jus buah-buahan dan sedikit garam buluh (exotic juice)
    - resepi untuk kulit cantik & badan langsing:
        Campurkan Lemon + Madu + Bio Velocity Alfalfa (amalkan 3 kali sehari)

2. Campur dalam masakan atau kuih-muih
    - dimasak bersama nasi (apa salahnya, kalau nasi kerabu warna biru, kita buat nasi lemak warna hijau)
    - dicampur dalam adunan kek
    - sebagai agar-agar

Nasi Ayam BV Alfalfa

Khasiat Bio Velocity Alfalfa Concentrated Hai-O (Harga Promotion), promosi raya bio velocity alfalfa hai-o, diskaun raya bv alfalfa, testimonial bio velocity alfalfa concentrated hai-o, agent bio velocity alfalfa concentrated shah alam, kebaikan alfalfa, diy facial mask, resepi nasi ayam, resepi kuih cara manis
Kuih Cara Manis BV Alfalfa

3. Sapu pada luka-luka kecil atau luka-luka ringan.

4. Sebagai facial mask 
    - melicinkan, menegangkan dan menganjalkan kulit
    - anti-aging (melambatkan proses penuaan)
    - anti-bakteria & anti-kulat
    - firming & lifting effect (tak perlu lagi suntikan botox)
    - caranya:
        > campurkan sedikit Bio Velocity Alfalfa + Garam Buluh
        > sapu pada muka. Cuci selepas 30 minit.

Khasiat Bio Velocity Alfalfa Concentrated Hai-O (Harga Promotion), promosi raya bio velocity alfalfa hai-o, diskaun raya bv alfalfa, testimonial bio velocity alfalfa concentrated hai-o, agent bio velocity alfalfa concentrated shah alam, kebaikan alfalfa, diy facial mask

   
Siapa sesuai minum?
- dewasa (1 sudu, 3 kali sehari)
- kanak-kanak (sedikit saja, dicampur dalam susu atau jus buah-buahan)
- tidak sesuai untuk pesakit SLE

Khasiat Bio Velocity Alfalfa Concentrated Hai-O (Harga Promotion), promosi raya bio velocity alfalfa hai-o, diskaun raya bv alfalfa, testimonial bio velocity alfalfa concentrated hai-o, agent bio velocity alfalfa concentrated shah alam,  kebaikan alfalfa

Harga Bio Velocity Alfalfa:

1 botol RM89

contact call/sms/viber/we chat/whatsApp

fendy 0199440888 / ina 0129643240

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AMALAN ZIKIR

BAHAYA UBAT TAHAN SAKIT

Teknologi NANO dalam Sistem Penapisan Air