Kenapa Takut?

Mengapa kita takut untuk melakukan perubahan hidup kita?

Soalan ini agak skeptikal untuk semua orang lebih-lebih lagi pada aku suatu masa dahulu..Entah la, mungkin dah ada dalam genetik dah kot...memang terasa lebih mudah untuk kita bekerja dengan syarikat orang @ kerajaan.

Rata-rata cakap memang x pernah diajar masa sekolah dulu ataupun dalam family tentang perniagaan dan kekayaan. Tapi seingat aku masa belajar sejarah Melayu sebelum Tanah Melayu di jajah, nenek moyang kita memang ahli saudagar dan peniaga yang terkenal di seluruh dunia. Kalau tidak xkan la orang putih datang dari jauh nak menjajah negara kita nie kalau oang Melayu dulu masih duduk dalam gua dan pakai cawat...ye tak?

Mana ada orang bekerja makan gaji time tu...sejarah nabi kita dulu pun ada 2 golongan je...peniaga dan hamba. Rasullulah pun seingat aku x pernah makan gaji,pencen pun xde. Xkan la kita x mahu ikut ajaran Rasullulah.

Dah terang-terang dan kita semua tahu yang 9/10 dari rezeki tu datang dari perniagaan. Yang kita duk berebut sangat rezeki yang 1/10, agak2 cukup x?

Biasa yang kita dengar, xda modal la, xde pengalaman, muka xda dalam kamus berniaga nie dan macam2 la. Kalau bab bagi alasan memang terror la termasuk aku pun.

Tapi pernah terfikir x...berapa lama nak duk dalam keadaan yang sama...duit dah semakin kecil nilainya, barang keperluan semakin mahal, duit simpanan pun ( kalau ada la ) macam x boleh tampung kalau terjadi apa-apa nanti. Sapa nak support family kalau kita sakit @ kemalangan. kalau ade insuran tu kira ok la juga kan tapi sampai bila. paling panjang pun setahun boleh cover.

Nak harapkan pencen? xtau nak kata la...untuk pengetahuan sesiapa yang x bekerja di sektor kerajaan..pencen selalunya dibayar 60% dari gaji terakhir kakitangan awam...



Contohnya...gaji akhir (pokok) RM 2000.00 (yang paling biasa la )
pencen 60% ( itupun kalau cukup service la ) RM 1200..sebulan pencen...( cukup rasanya?)

dapat pun time umo dah 55@58 tahun...kalau x cukup itu yang kene buat kerja lagi..contohnya bawa teksi ataupun jadi pengawal keselamatan..dah tu sampai bila juga tu..jadila macam ayat labu labi..."selagi blum tutup mata, kerja,kerja,kerja..."


Dah tu bila la pulak nak tambah amal ibadat kalau sampai ke tua pun duk pulun kerja....aduhai!

Renung-renungkan lah.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AMALAN ZIKIR

BAHAYA UBAT TAHAN SAKIT

Teknologi NANO dalam Sistem Penapisan Air