Kaya atau miskin itu adalah pilihan

 


Anda tentu tidak mahu melihat anak-anak dalam keadaan seperti di atas.

Saya menerima banyak email yang bercerita tentang masalah dan kesusahan yang dialami. Seperti kita ketahui setiap kesusahan itu pasti ada jalan penyelesaiannya, malah dari setiap kesusahan yang dialami pasti ada hikmah yang tersembunyi asalkan kita mencari hikmah disebalik setiap perkara yang berlaku

Saya ingin berkongsi satu konsep yang mudah untuk kita sama-sama fahami. Jom kita lihat dan teliti rumput-rumput yang tumbuh disekeliling kita,Jika kita perhatikan baik-baik, pada mulanya rumput hanya bersaiz kecil , dan ianya menjadi panjang dan semakin panjang sehingga warnanya berubah dari hijau dan menjadi kuning warnanya dan seterusnya rumput itu mati. Dan selepas itu akan tumbuh rumput yang baru dan mengalami proses yang sama. Malah proses tersebut sentiasa berulang dan berulang.

Adakah kita ingin hidup seperti rumput tersebut, sedangkan kita sebagai manusia mempunyai peluang untuk berubah dan mengubah kehidupan kita kearah yang lebih baik.Samada sedar atau tidak kita sentiasa mengabaikan diri kita sendiri , malah kita tidak berusaha untuk meneliti dan memperbaikinya kerana terlalu sibuk dengan masalah yang dihadapi. Kita membiarkan emosi negatif menjadi rasa di dalam diri dan minda kita dan ianya sentiasa berulang-ulang, sehingga tanpa kita sedari ianya memberikan efek yang negatif dan seterusnya mencipta satu situasi negatif  kepada kehidupan kita dan juga rangkaian hukum alam.

ALLAH itu Maha Baik, sudah pasti ALLAH tidak menginginkan sesuatu kesusahan dialami oleh kita sebagai hambaNya. Samada positif atau negatif, segalanya bergantung kepada kita sebagai hambaNya,Jom sama-sama kita renungkan hadis di bawah

“Hadis Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah s.w.t. berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak.” H.R. Abu Hurairah.

Jadi sama anda hidup senang atau susah, kaya atau miskin segalanya bergantung kepada pilihan anda sendiri.



JOM SERTAI KAMI ANDA MAMPU MENGUBAHNYE
contact
ieyna - 0129643240
fendy - 0199440888

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

AMALAN ZIKIR

BAHAYA UBAT TAHAN SAKIT

Teknologi NANO dalam Sistem Penapisan Air